DENOMINACIÓ
|
DESTINATARIS
|
OBJECTIU
|
ORGANITZACIÓ
|
Model compensatori
|
Usuaris d’una L1 minoritzada.
|
Compensar les mancances lingüístiques
dels aprenents en la llengua prestigiada.
|
La llengua materna s’estudia en els
nivells inicials, però desprès deixa d’utilizar-se com a llengua d’instrucció.
La L1 és usada per a ajudar l’alumnat a conèixer la L2, mes que no pas per a
ensenyar continguts. Quan l’aprenent
és competent en la L2, abandona el model i s’integra dins els programes
regulars en L2
|
Model de manteniment
|
Usuaris d’una L1 minoritzada.
|
Mantenir i desenvolupar
la llengua i la cultura minoritzades.
|
Els aprenents solen començar l’ensenyament
utilitzant la L1 com a vehicle d’instrucció i poc a poc van incorporant la L2
en l’ensenyament de continguts escolars. El currículum s’imparteix en ambdós llengües.
|
Model d’enriquiment
|
Usuaris de les llengües en
contacte.
|
Desplegar la competència
comunicativa plena en totes dues llengües.
|
Les dues llengües son vehicle d’instrucció
i hom mira de fer-ne una distribució equitativa al llarg de les diferents
etapes educatives.
|
Model de recuperació
plena
|
Parlants de les dos
comunitats lingüístiques.
|
Invertir la situació de substitució
lingüística de la llengua minoritzada.
|
La L1 minoritzada és l’única
llengua vehicular a l’àmbit educatiu, metre que la L2 esdevé una matèria d’estudi.
|
dijous, 28 de maig del 2015
Models
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada