dijous, 28 de maig del 2015

Models



DENOMINACIÓ
DESTINATARIS
OBJECTIU
ORGANITZACIÓ




Model compensatori




Usuaris d’una L1 minoritzada.


Compensar les mancances lingüístiques dels aprenents en la llengua prestigiada.
La llengua materna s’estudia en els nivells inicials, però desprès deixa d’utilizar-se com a llengua d’instrucció. La L1 és usada per a ajudar l’alumnat a conèixer la L2, mes que no pas per a ensenyar continguts. Quan  l’aprenent és competent en la L2, abandona el model i s’integra dins els programes regulars en L2


Model de manteniment


Usuaris d’una L1 minoritzada.
Mantenir i desenvolupar la llengua i la cultura minoritzades.
Els aprenents solen començar l’ensenyament utilitzant la L1 com a vehicle d’instrucció i poc a poc van incorporant la L2 en l’ensenyament de continguts escolars. El currículum s’imparteix en ambdós llengües.

Model d’enriquiment

Usuaris de les llengües en contacte.
Desplegar la competència comunicativa plena en totes dues llengües.
Les dues llengües son vehicle d’instrucció i hom mira de fer-ne una distribució equitativa al llarg de les diferents etapes educatives.

Model de recuperació plena

Parlants de les dos comunitats lingüístiques.
Invertir la situació de substitució lingüística de la llengua minoritzada.
La L1 minoritzada és l’única llengua vehicular a l’àmbit educatiu, metre que la L2 esdevé una matèria d’estudi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada