PIL
(programa d’immersió lingüística)
Característiques:
- Nombre d'alumnes majoritàriament
castellanoparlants, situats en els territoris de predomini lingüístic valencià, podran adoptar el Programa d'Immersió Lingüística.
- Està pensat per a xiquets i xiquetes no valencianoparlants
o que no viuen en entorns on el valencià és la llengua majoritària de
comunicació.
-
A partir de l'opció voluntària de les famílies i del
respecte a la llengua habitual de l'alumnat, el qual, mitjançant una
metodologia específica, aconseguirà el domini de les dues llengües oficials i
un rendiment òptim en els continguts de la resta de les àrees.
El programa està dissenyat per a
que, a partir de la voluntat manifestada pels pares, mares o tutors, l’alumnat
puga assolir una competència lingüística en la llengua que no li és habitual.
-
El castellà, com a àrea i com a llengua d’instrucció, s’incorpora a partir
del primer o segon cicle de primària, segons el context sociolingüístic
del centre. El castellà rep un tractament cada vegada més sistemàtic, de manera
que els i les alumnes assolixen un domini formal.
-
El
PIL continua, de forma coherent, en ESO com a Programa
d’Ensenyament en Valencià (PEV). La major part de les àrees no lingüístiques
tenen el valencià com a llengua vehicular d’aprenentatge.
PEV
(Programa d’Ensenyament en
Valencià)
Característiques:
Predomini lingüístic valencià, els centres amb un nombre d'alumnes majoritàriament
valencianoparlants.
El Programa d'Ensenyament en Valencià, que comportarà l'ús del valencià com a llengua base
d'aprenentatge en tot el tram de l’Educació Infantil i Primària.
- L’idioma que s’utilitza des de
l’inici de l’escolarització és el valencià, amb una introducció del castellà, a
nivell oral, també des del primer moment.
Així, s’ afavoreix que els xiquets
i les xiquetes puguen anar desenvolupant un domini formal del valencià i, al
mateix temps, puguen assolir un domini equilibrat del castellà.
El Programa d’Ensenyament en
Valencià continua, de forma
coherent, en ESO.
En aquest programa la major part
de les àrees no lingüístiques tenen el valencià com a llengua vehicular
d’aprenentatge.
PIP
(Programa d’Incorporació Progressiva)
Característiques:
Poblacions de predomini lingüístic valencià
que no apliquen el Programa d'Ensenyament en Valencià o el Programa d'Immersió
Lingüística, s'adoptarà el Programa d'Incorporació Progressiva.
La llengua base és
el castellà. Durant l’etapa infantil, s’introduix el valencià a nivell oral, de
manera que els i les alumnes entren en contacte amb l’altra llengua oficial que
no els és habitual.
Este fet afavorirà
un domini cada vegada més formal del valencià, fins que s’assolisquen els
objectius previstos en el currículum per a les dos llengües oficials.
El Disseny
Particular del Programa d'Incorporació Progressiva inclourà:
A partir de l’etapa primària, s’introdueix
l’assignatura de Valencià: llengua i literatura des del primer curs i l’assignatura de Coneixement del Medi
Natural, social i cultural des de 3r de primària, impartides ambdues en
valencià.
Els centres de les
poblacions de predomini lingüístic castellà que figuren en l'article 36 de la
Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià podran incorporar-se a un programa
d'educació bilingüe, sempre partint de la voluntat prèviament manifestada pels
pares o tutors.
El Programa
d’Incorporació Progressiva en l’ESO
garantirà la continuïtat de l’aplicat en l’Educació Primària.
Aquest programa
comporta l’ús del valencià com a
llengua vehicular en una part de les àrees no lingüístiques, d’acord amb
les especificacions del Disseny Particular del Programa d’Educació Bilingüe DPP.
Aquest disseny
tractarà de garantir, almenys, l’ús del valencià com a llengua d’aprenentatge
en dues àrees no lingüístiques en cada
un dels grups.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada